Samochodowy układ rozrządu dawniej i obecnie

Na prawidłową pracę jednostki napędowej w samochodzie ma wpływ wiele elementów, jak np. olej smarny, uszczelniacze czy też filtry. Istnieje jednak system, który jest kluczowym mechanizmem w prawidłowym działaniu każdego silnika spalinowego. Poznajmy dzisiejszego bohatera – układ rozrządu.

Układ zaworowy

Konstrukcja układu rozrządu zmieniała się na przestrzeni czasu wraz z rozwojem silników spalinowych. Rozrząd to typowy układ dla każdego silnika tłokowego. To on pozwala na dostarczenie mieszanki do cylindrów oraz odprowadzenie produktów spalania do kanałów wylotowych. Obrót wałka rozrządu jest dwukrotnie wolniejszy niż jest to w przypadku wału korbowego. Jest to związane z cyklem pracy jednostki napędowej, na który przypadają dwa obroty wału korbowego. Obecnie najczęściej stosowanym układem w samochodach z silnikami spalinowymi jest zaworowy układ rozrządu.

We współczesnych czterosuwowych silnikach stosuje się obecnie trzy odmienne pod względem konstrukcyjnym rodzaje rozrządu. Pierwszy z nich to rozrząd górnozaworowy popychaczowy OHV (overhead valve), drugi to rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy OHC (overhead camshaft), natomiast trzeci rodzaj to rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy DOHC (double overhead camshaft) – wyjaśnia ekspert w sklepie z paskami rozrządu iParts.pl.  

Od kół zębatych po wytrzymałe paski zbrojone

Najstarsze konstrukcje jednostek napędowych były wyposażone w rozrząd, w którym napęd był przekazywany poprzez koła zębate. Taki układ stosowano przeważnie w silnikach montowanych w ciągnikach rolniczych, a także z czasem w niektórych jednostkach do samochodów dostawczych. Później pojawił się przez jednych kochany, a przez drugich znienawidzony łańcuch rozrządu. W starszych konstrukcjach taki łańcuch był w stanie wytrzymać zaledwie 20 tys. km jazdy samochodem, po czym ulegał on deformacji, a ściślej rzecz biorąc rozciągnięciu. Z czasem poprawiono jego właściwości oraz wytrzymałość i jest on wykorzystywany nawet w najnowocześniejszych obecnie jednostkach napędowych. W okresie stosowania łańcucha rozrządu wprowadzono również inne rozwiązanie, a mianowicie gumowe paski zębate, które powoli zastępują na rynku łańcuch rozrządu.

Wyższość gumy nad metalem

Powodem, dla którego łańcuch rozrządu nie jest już ceniony przez kierowców, to przede wszystkim kultura pracy takiego rozwiązania. Łańcuch podczas pracy stawia dość duży opór, a tym samym jego praca jest głośna. Coraz częściej stosowany pasek gumowy to w zasadzie bezgłośne rozwiązanie synchronizujące pracę całego silnika i niejednokrotnie również wyposażenia dodatkowego samochodu. Ponadto trwałość takiego paska jest coraz większa. Niektórzy producenci motoryzacyjni zakładają wręcz jego wymianę co 240 tys. km. Są to jednak bardzo optymistyczne założenia i nie należy ich brać zbyt serio pod uwagę podczas serwisowania samochodu.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ