Jak samodzielnie usunąć rysy z lakieru samochodowego w kilku krokach?

Rysy na lakierze samochodowym to prawdziwa zmora każdego kierowcy. Pojawiają się na skutek zadrapania kluczykiem samochodowym, czy nieumiejętnego otwarcia drzwi na ciasnym parkingu. Oczywiście mogą być również skutkiem działania innych osób. Niezależnie od przyczyny powstałą rysę trzeba jakoś usunąć, wszak może być ona zarzewiem rozwoju korozji, a tego chcemy uniknąć. Można zatem sięgnąć po jeden produkt w sprayu, który doraźnie pomoże usunąć problem bądź bardziej złożony zestaw zaprawkowy. Obydwa produkty można znaleźć w sklepie z lakierami samochodowymi. Postanowiliśmy przedstawić, jak samodzielnie usunąć rysy z lakieru w kilku krokach.

Krok pierwszy: Ocena uszkodzeń i dokładne umycie karoserii

lakier nadkole

Na samym początku należy dokonać oceny uszkodzeń. Rysa rysie nierówna, więc należy ocenić jej głębokość. Rysy powierzchniowe można usunąć preparatami do rys w sprayu i używając następnie odpowiedniej polerki. Niemniej jednak w przypadku głębszych rys konieczne może być użycie lakieru zaprawkowego i bezbarwnego. Na samym początku jednak należy dokładnie umyć karoserię. Każda praca lakiernicza, niezależnie czy wykonywana jest w przydomowym garażu, czy też warsztacie lakierniczym musi być poprzedzona gruntownym oczyszczeniem z piasku, kurzu i innych zanieczyszczeń. Potem należy odtłuścić powierzchnię, chyba, że rysa jest głębsza, bądź pojawiły się ogniska korozji. Wtedy wcześniej należy przejść do szlifowania.

Krok drugi: szlifowanie ma duże znaczenie

W przypadku pojawienia się głębszych rys konieczne jest najpierw wyszlifowanie powierzchni papierem ściernym. Najpierw należy użyć takiego o wyższej gramaturze, np. 1500, a potem usunąć drobne rysy powstałe po szlifowaniu używając papieru o mniejsze gramaturze np. 2000. Szlifowanie może pozwolić pozbyć się również korozji, w sytuacji, gdy się pojawiła, a także widać wgłębienia, konieczne może być użycie szpachli samochodowej, która musi się utwardzić przed przystąpieniem do kolejnych działań naprawczych.

Krok trzeci: odtłuszczenie powierzchni, nałożenie lakieru zaprawkowego i bezbarwnego

lakier maska

Kolejnym krokiem jest odtłuszczanie powierzchni, które musi być wykonane w celu pozbycia się trudniejszych zanieczyszczeń, a także opiłków pozostających na karoserii po szlifowaniu. Należy odczekać aż preparat wyschnie, czas najczęściej podany jest przez producenta odtłuszczacza, który można zakupić w sklepie lakierniczym. Potem pozostaje już zniwelowanie nieestetycznej rysy, a więc białego śladu na karoserii. Tutaj trzeba użyć lakieru zaprawkowego dopasowanego idealnie do marki samochodu i kodu koloru znajdującego się na tabliczce znamionowej. Po odszukaniu kodu można bez przeszkód zamówić identyczny odcień w sklepie lakierniczym. Można również zakupić go w zestawie zaprawkowym, podając wartości kodu koloru. Nałożenie takiego lakieru jest banalnie proste, gdyż posiada on wykończenie z drobnym pędzelkiem. Dzięki temu produkt można nałożyć precyzyjnie. Trzeba odczekać kilkadziesiąt minut jeśli chce się nałożyć kolejną warstwę, do utwardzenia lakieru. Na samym końcu nakłada się warstwę lakieru bezbarwnego, który chroni lakier i nadaje mu odpowiednie wykończenie. Warto wiedzieć, że lakiery zaprawkowe dostępne w sklepie z lakierami samochodowymi są przeznaczone do różnych typów lakierów, zarówno perłowych, metalicznych, jak i akrylowych.

Krok czwarty: woskowanie lakieru

Kiedy już skutecznie pozbędziemy się rysy ważne jest jeszcze odpowiednie zabezpieczenie miejsca naprawy przed wilgocią. W tym celu stosuje się odpowiednie woski samochodowe. Produkty najlepszych producentów skutecznie chronią przed rozwojem korozji. Oczywiście należy używać ich regularnie. Bardzo destrukcyjny wpływ na lakier ma sól drogowa, dlatego warto zabezpieczyć samochód na zimę, a gdy się tego nie zrobiło i pojawiły się wżery, po ich naprawieniu zabezpieczyć samochód woskami na wiosnę.

Właściwa pielęgnacja karoserii samochodowej pozwoli na użytkowanie samochodu przez długi czas i zapobiegnie sytuacjom w, którym podwozie zostanie zajęte przez rdzę. Dlatego poza regularnym myciem myjką wysokociśnieniową, a także używaniem wosków, w przypadku wszelkich rys trzeba je jak najszybciej zlikwidować dostępnymi środkami, aby w nich nie gromadziły się zanieczyszczenia i nie rozwijała się korozja. Usuwanie rys, dzięki profesjonalnym produktom, które oferuje sklep lakierniczy, a także postępowaniu według wytycznych może być proste nawet dla laika

[Głosów:4    Średnia:2.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ