Holowanie auta

Wybrałeś się na długo planowane wakacje, a Twój samochód nagle odmówił posłuszeństwa? A może po prostu, jak co dzień wstałeś rano i chciałeś jechać do pracy, aż nagle okazało się, ze silnik nie zapala? Takie sytuacje mogą przydarzyć się każdemu – niezależnie od tego, jak bardzo dbasz o swój pojazd oraz jak przezornym kierowcom jesteś. Niekiedy wymagają tylko drobnej interwencji ze strony mechanika, jednak w innych przypadkach konieczne jest holowanie. Co warto wiedzieć o poprawnym holowaniu samochodu i w jakich sytuacjach jest to niedozwolone?

Holowanie samochodu – o czym musisz pamiętać?

Wbrew pozorom holowanie pojazdu nie jest tak łatwym zadaniem, jak to może się wydawać. Jakie są ograniczenia dotyczące tego procesu? Przede wszystkim należy pamiętać, że holując inny pojazd bierzesz pełną odpowiedzialność nie tylko za swoje auto, ale także drugi pojazd. Wszelkie szkody powstałe podczas holowania zostaną potrącone z Twojego OC. Zgodnie z obowiązującymi normami nie możesz przekraczać 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h poza nim. Oba pojazdy muszą mają bezwzględny obowiązek włączenia świateł, a dodatkowo pojazd holowany musi być specjalnie oznaczony. Można w tym celu wykorzystać odblaskowy trójkąt ostrzegawczy ulokowany z tyłu pojazdu po jego lewej stronie. W holowanym samochodzie musi znajdować się kierowca z aktualnym prawem jazdy, który jest zdolny do prowadzenia pojazdu. Co ciekawe, polskie przepisy drogowe wyraźnie mówią, że samochód holujący powinien być cięższy od holowanego.

Jaki hol wybrać?

Zdecydować się możesz na jeden z dwóch rodzajów holu – giętki, który przyjmuje formę liny, która ma co najmniej 6 metrów długości oraz sztywny. Co warto o nich wiedzieć? Najczęściej na ulicy można spotkać auta holowane za pomocą linki holowniczej – między innymi dlatego, że zmieści się ona w każdym samochodzie i jest dostępna na większości stacji benzynowych. Powinna posiadać chorągiewkę oraz być oznakowania czerwono-białymi pasami. Można z niej skorzystać tylko w sytuacji, gdy oba pojazdy mają sprawne układy hamulcowe i kierownicze. Natomiast sztywny hol jest rozwiązaniem o wiele bezpieczniejszym – przede wszystkim dlatego, że nie ma prawa się rozerwać. W dodatku można go użyć, jeżeli jeden z układów hamulcowych w holowanym aucie jest niesprawny. Jest to też dozwolone, jeżeli działanie układu hamulcowego jest uzależnione od działania silnika, który został uszkodzony. Sztywny hol z powodzeniem poradzi sobie nawet z holowaniem większych samochodów dostawczych – jego maksymalne obciążenie do 3 tony. On także musi być odpowiednio oznaczony i dobrze widoczny.

Holowanie samochodu – kiedy jest zabronione?

W wielu sytuacjach holowanie Warszawa jest całkowicie zabronione. Ma to miejsca zwłaszcza na autostradzie – w takiej sytuacji  konieczne jest wezwanie specjalnego auta z podnośnikiem, czyli lawetą. Konieczne jest też spełnienie innych wymagań technicznych – holowany samochód nie może mieć uszkodzonego układu kierowniczego ani hamulcowego. Powinien też mieć sprawne światła – oznacza to, że auto po lekkiej stłuczce ale z uszkodzonym reflektorem nie może być holowane. Nie powinno się tego robić również wtedy, jeżeli po wypadku wydobywają się z niego różne płyny, na przykład olej – mogłoby to spowodować niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg. Najpierw trzeba zastopować wycieki, a jeżeli jest to niemożliwe, należy wezwać lawetę. Holowanie nie wchodzi w grę także w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów lub napędem elektrycznym i hybrydowym.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ