Kupno przyczepy samochodowej poparte jest zazwyczaj częstą potrzebą przewozu dużego bagażu oraz stałej dostępności takiej maszyny, by w razie pilnej potrzeby nie musieć polegać na wypożyczalniach przyczep w Warszawie. Jednak posiadanie przyczepy samochodowej wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, dostosowaniem się do przepisów oraz posiadaniem odpowiedniej wiedzy. Oto kilka najważniejszych informacji, które powinien mieć na uwadze każdy, kto już nabył maszynę lub planuje to w najbliższym czasie zrobić.

NAJWAŻNIEJSZA JEST ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW

Szczególnie ważną kwestią jest znajomość bieżących przepisów. Bez tego, można narazić się na zbędny mandat i niepotrzebne nerwy. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami ruchu drogowego na ciągnięcie przyczepy zezwala się samochodom osobowym, o ile wspólna waga wspólna zarówno auta jak i holowanej przyczepy nie przekroczy 3,5 tony. Dodatkowo liczy się maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem i bez hamulca. Istotna jest zatem znajomość dokładnych parametrów wybranego modelu przyczepy. Informacja o nich znajduje się choćby w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

PRZYCZEPY LEKKIE – DO 750 KG

Przyczepę lekką określa jej waga – maksymalnie może to być 750 kilogramów. Według przepisów, tak lekka przyczepa nie musi być wyposażona w hamulec najazdowy. Taką przyczepę można legalnie holować mają standardowe prawo jazdy kategorii B (czyli takie, które zezwala na prowadzenie samochodów osobowych). W przypadku przyczep cięższych, wyposażonych w hamulec, sprawa wygląda inaczej.

PRZYCZEPY CIĘŻKIE – POWYŻEJ 750 KG

Owszem, mając tradycyjne prawo jazdy kategorii B, teoretycznie można ciągnąć przyczepę ciężką, czyli taką o masie liczącej sobie ponad 750 kilogramów. Jednak taka możliwość istnieje tylko wtedy, gdy przyczepa posiada hamulec najazdowy. Ale warunkiem koniecznym jest, aby kierowca mógł ten hamulec użyć z samochodu, który prowadzi. A więc hamulce najazdowe nie spełniają tego wymogu, a ciągnięcie przyczepy ciężkiej na prawie jazdy B w praktyce jest niemożliwe. Zatem przed kupnem przyczepy o dużej masie, należy się przygotować na konieczność zdobycia dodatkowych uprawnień. Konkretnie chodzi tu o typ uprawnienia B96. Pozwala on na prowadzenie zespołu pojazdów o masie nieprzekraczającej 4250 kilogramów. Pojawia się niestety kolejny warunek: dopuszczalna masa całkowita samochodu musi przekraczać o 33% dopuszczalną masę całkowitą przyczepy. Jeżeli i ten gabaryt nie spełnia potrzeb klienta, być może będzie on musiał zdobyć prawo jazdy kategorii B+E. Dzięki takim uprawnieniom, można kierować zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie większej niż 6125 kilogramów. Jednak pojazd ciągnący nie może być cięższy niż 3,5 tony.

Powyższe przepisy stanowią część polskiego prawa dlatego nie należy ich bagatelizować. Przed kupnem przyczepy trzeba dokładnie przyjrzeć się parametrom przyczep oraz własnego samochodu i upewnić się, że posiadane uprawnienia zezwalają na kierowanie zespołem pojazdów o takiej masie. Duży wybór przyczep wraz z ich dokładnymi parametrami, a także wiele przydatnych informacji na temat przepisów znajduje się na stronie kam-przyczepki.pl.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ