Budowa wózka widłowego

Wózki widłowe na co dzień usprawniają i przyspieszają pracę między innymi w magazynach i sklepach wielkopowierzchniowych, oszczędzając pracującym tam ludziom wysiłku. Jest to możliwe dzięki specyficznej konstrukcji pojazdów. Jak są zbudowane wózki widłowe i jak zastosowane w nich rozwiązania wpływają na zwiększenie wydajności pracy? Oto anatomia wózka widłowego.

Zastosowania i typy wózków widłowych

Mówiąc o wózkach widłowych, trzeba zacząć od tego, że „wózek widłowy” to nazwa zwyczajowa. Profesjonalne określenie to „wózek jezdniowy podnośnikowy”. Mamy wiele rodzajów wózków. Różnią się one udźwigiem, kierunkiem przemieszczania ładunku, warunkami, w jakich mogą się poruszać, rodzajem napędu itd. Pod względem tego ostatniego wyróżniamy wózki elektryczne sieciowe, akumulatorowe, benzynowe, dieslowe i inne; pod względem funkcji mamy takie typy, jak: naładowny, unoszący, podnośnikowy, ciągnikowy i inne. Wózki jezdniowe różnią się także sposobem kierowania. Mogą być prowadzone, podestowe, wyposażone w fotel lub sterowane zdalnie.

Wózki umożliwiają dźwiganie i transport ciężarów zbyt dużych dla człowieka, wielokrotnie skracając czas załadunku, rozładunku i przewozu. Możliwe jest podnoszenie i opuszczanie wideł, przechylanie masztu do przodu i do tyłu. Bardziej zaawansowane modele pozwalają na ruch poziomy i ich automatyczne pozycjonowanie.

Budowa wózka widłowego

Typowy wózek widłowy składa się z takich elementów jak: rama, podwozie, maszt, przeciwwaga, widły, karetka, krata ochronna, klatka bezpieczeństwa, kabina operatora (nie posiada jej wózek prowadzony). Do czego służy każdy z tych elementów?

Rama wózka stanowi jego szkielet. W podwoziu znajdują się koła – od dwóch do czterech w zależności do modelu. Maszt montowany jest na przodzie urządzenia. To pionowy element, wzdłuż którego poruszają się widły. Za bezpieczeństwo odpowiada umieszczona z tyłu przeciwwaga, która wyrównuje obciążenie pojazdu, gdy na widłach jest ładunek. Widły poruszają się wzdłuż masztu. Mają kształt litery L. Karetka to płyta, do której montuje się widły oraz kratę ochronną. Zadaniem tej ostatniej jest zabezpieczenie ładunku przed osunięciem. Za bezpieczeństwo odpowiada także klatka – w razie problemów chroni ona operatora przez spadającym z góry ładunkiem. Kabina operatora (o ile występuje) jest obudowana, ale otwarta. Znajdują się z niej elementy umożliwiające sterowanie wózkiem widłowym.

To schematyczne przedstawienie typowego wózka. W zależności od przeznaczenia mogą one mieć także inne elementy. Szeroki wybór wózków nie tylko typowych można znaleźć na www.ipz.com.pl.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ